?

Log in

No account? Create an account

Previous Entry | Next Entry

Hundreds of youths set fire to cars and attacked police and rescue services in poor immigrant suburbs in three nights of rioting in Stockholm, Sweden’s worst disorder in years.

Last night, a police station in the Jakobsberg area in the northwest of the city was attacked, two schools were damaged and an arts and crafts centre was set ablaze, despite a call for calm from Prime Minister Fredrik Reinfeldt.

The riots in one of Europe’s richest capitals have shocked a country that prides itself on a reputation for social justice, and fuelled a debate about how Sweden is coping with both youth unemployment and an influx of immigrants.

“We’ve had around 30 cars set on fire last night, fires that we connect to youth gangs and criminals,” Kjell Lindgren, spokesman for Stockholm police, said today.

He said eight people had been arrested last night, but there were no reports of injuries.

The riots appear to have been sparked by the police killing of a 69-year-old man wielding a machete in the suburb of Husby this month, which prompted accusations of police brutality.

“Everyone must pitch in to restore calm - parents, adults,” Mr Reinfeldt told reporters on Tuesday.

After decades of practising the “Swedish model” of generous welfare benefits, Sweden has been reducing the role of the state since the 1990s, spurring the fastest growth in inequality of any advanced OECD economy.

While average living standards are still among the highest in Europe, governments have failed to substantially reduce long-term youth unemployment and poverty, which have affected immigrant communities worst.

The left-leaning tabloid Aftonbladet said the riots represented a “gigantic failure” of government policies, which had underpinned the rise of ghettos in the suburbs.

“We have failed to give many of the people in the suburbs a hope for the future,” Anna-Margrethe Livh of the opposition Left Party wrote in the daily Svenska Dagbladet.

An anti-immigrant party, the Sweden Democrats, has risen to third in polls ahead of a general election due next year, reflecting unease about immigrants among many voters.

Some 15 percent of the population is foreign-born, the highest proportion in the Nordic region. Unemployment among those born outside Sweden stands at 16 per cent, compared with 6 per cent for native Swedes, according to OECD data.

Among 44 industrialised countries, Sweden ranked fourth in the absolute number of asylum seekers, and second relative to its population, according to UN figures.

Reuters

Comments

( 11 comments — Leave a comment )
tandem_bike
May. 22nd, 2013 01:14 pm (UTC)
однако в носках и на цыпочках избегается упоминание этничности протестеров.

впрочем в лондоне пару лет назад это были любые.
otkaznik
May. 22nd, 2013 01:18 pm (UTC)
Я не очень уверен, что этничность здесь по существу. Что Вы и отмечаете последней фразой.
tandem_bike
May. 22nd, 2013 01:57 pm (UTC)
ну то что социальные проблемы связаны с этничностью - это же факт. в любой западной стране с негомогенным населением.

а вот связь социальных проблем с беспорядками не всегда завязаны на расовый конфликт, как показала англия. но.. часто же!
otkaznik
May. 22nd, 2013 02:12 pm (UTC)
Вероятно можно показать, что различие этнических групп приводит к социальному напряжению. Однако утверждение о том, что социальное напряжение этим исчерпывается, мне представляется неверным. Сразу вспоминается 68-й год во Франции, Северная Ирландия и т.п.

Edited at 2013-05-22 02:15 pm (UTC)
tandem_bike
May. 22nd, 2013 02:15 pm (UTC)
это не различие этнических груп. к напряжению приводит disenfranchisement конкретной группы, выражающийся в плохой адаптации в общество, и дискриминации титульной группой..
otkaznik
May. 22nd, 2013 02:19 pm (UTC)
Различие этнических групп это не только и не столько различие цвета кожи, черт лица и т.п., сколько различие в культурах. Что и есть причина disenfranchisement.
tandem_bike
May. 22nd, 2013 02:24 pm (UTC)
o да, плюс нежелание титульной культуры адаптировать другие.

т.е. раса играет косвенную роль.. но играет. особенно когда начинают жечь машины. к расе проще прицепиться чем к "культуре" или "религии" - не исламисты же машины жгут.
otkaznik
May. 22nd, 2013 02:34 pm (UTC)
Раса может играть роль триггера и часто играет. Однако заметьте-ка, как Вы забываете о цвете кожи в обществе, скажем, образованных черных. Но никогда не забываете, попав в неспокойный черный район. Что касается нежелания титульной культуры адаптировать другие, то необходимо прояснить: адаптировать или адаптироваться? На мой взгляд американский опыт дает основания верить, что общество неплохо адаптирует прибывающие культурные вкрапления. И несомненно адаптируется само, но степень этой адаптации должна быть разумной, иначе может быть плохо.
tandem_bike
May. 22nd, 2013 02:57 pm (UTC)
да, мы не европа, и даже не канада, у нас адаптация быстрее и надежнее в 2м-3м поколении практически закончена.

Лапоть говорит в Канаде совсем не так. или что я не понимаю нашу ситуацию.

триггер да.
goodwife
May. 22nd, 2013 02:42 pm (UTC)
В Лондоне началось после черного гетто в Бирмингеме, и процент черных среди бушевавших и поджигавших брикстонских подростков тоже был непропорционально высок. Там как раз пакистанских и индийских мусульман практически не было, только в пострадавших владельцах магазинчиков. Но да, разделение рассовое было вторично территориальному.
tandem_bike
May. 22nd, 2013 05:24 pm (UTC)
да....
( 11 comments — Leave a comment )

Profile

seattle
otkaznik
otkaznik

Latest Month

November 2019
S M T W T F S
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Tags

Page Summary

Powered by LiveJournal.com